Behavior Targeting

Opdracht 1

‘Geef in eigen bewoording aan wat volgens jullie behavioral targeting inhoud (definitie) en onderbouw dit met tenminste 6 verschillende bronnen.’

Het is een manier waarop het bezoekersgedrag van een website wordt geanalyseerd en wordt vastgelegd met als doel meer informatie over de bezoeker te vergaren en hier uiteindelijk op in te spelen.

  1. https://www.frankwatching.com/archive/2009/06/16/behavioral-targeting-succesvol-in-praktijk-gebracht/
  2. https://www.marconcepts.nl/blog/social-media/sociale-media/behavioural-targeting/
  3. https://www.netprofiler.nl/blog/digital-analytics/verhoog-conversie-middel-behavioral-targeting/
  4. http://www.webanalisten.nl/behavioral-targeting-hoe-ver-mag-je-gaan
  5. http://www.emerce.nl/opinie/column-behavioral-targeting-voor-iedereen
  6. http://behavioraltargeting.biz/online-marketing-in-the-sports-industry/

Opdracht 2

‘Analyseer de verschillen tussen behavioral targeting en tenminste drie andere aangrenzende marketing onderwerpen. Kijk in ieder geval naar remarketing en automated trading (ook wel programmatic advertising of genoemd). Gebruik hier minstens 21 bronnen voor (waaronder 5 engelstalige)’

  1. Verschillen tussen behavioral targeting en remarketing:
    Remarketing is een slimme manier om verbinding te maken met de bezoekers van uw website die misschien niet onmiddellijk een aankoop hebben gedaan. Het staat u toe om gerichte advertenties te plaatsen, bij de mensen die uw website bezocht hebben, wanneer ze aan het browsen zijn op andere websites. (Adhesion, 2015) (Frankwatching, 2015)

Remarketing is effectief omdat je adverteert richting een bepaalde groep mensen die al geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Als de potentiële klant afhaakt bij het afrekenen kun je een advertentie laten zien met bijvoorbeeld een kortingsactie. Hierdoor zou deze potentiële klant toch verleid kunnen worden tot een aankoop. (Bouma, 2015)

Er zijn ook een aantal andere voordelen aan remarketing. Ten eerste is het goedkoop. Het kost geen honderden euro’s per maand, vaak betaal je slechts 10 a 20 cent per klik. Ook kun je instellen hoelang je een klant wilt volgen met je remarketingbanner. Hierdoor kun je er voor zorgen dat de klant je niet irritant gaat vinden. (Wouter Kleinsman, 2014) (Fingerspitz, 2015) (Google, 2016)

Wat is het verschil tussen remarketing en behavioural targeting? Bij remarketing wordt er gebruik gemaakt van data die de site zelf heeft opgeslagen van de bezoeker. Bij behavioural targeting wordt er gebruik gemaakt van data van de externe cookies. (Pitts, 2015)

  1. Verschillen tussen behavioral targeting en automated trading (programmatic advertising):
    Automated trading is het automatisch verhandelen van reclame/bannerruimte op het internet. Online uitgevers (zoals bijvoorbeeld Nu.nl) willen hun advertentievoorraad verkopen en adverteerders willen advertentieruimte die de hoogste ROI biedt. Dit gaat automatisch omdat dit het meest efficient is. (Emerce, 2012) (Twinkle, 2014)

Er zijn ook een aantal voordelen aan automated trading. Ten eerste is het goedkoop. Doordat het een automatisch proces is hoeven er geen mensen tijd aan te besteden en dit is goedkoper. Ook kunnen adverteerders specifieker inkopen en zijn de uitgevers minder tijd kwijt aan het regelen van dit proces. (Marshall, 2014) (O’Sullivan, 2015) (Marketingfacts, 2016

Een nadeel van automated trading is dat de uitgever niet kan kijken of de adverteerder bij het imago van de uitgever past. Hierdoor zou een heel ander soort bedrijf kunnen adverteren op de site van de uitgever. (Mediafacts, 2014)

Wat is nu het verschil tussen behavioral targeting en automated trading? Behavioral targeting valt onder het begrip Real Time Bidding (RTB) en is dus niet hetzelfde als automated trading. RTB is wel een belangrijk deel van automated trading. Bij RTB wordt er geboden op een specifieke advertentieruimte. Adverteerders die gebruik maken van first party- (adverteerder) en second party- (uitgever) data zijn in staat om de waarde van elke impressie te bepalen. Hierdoor kunnen technieken zoals  behavioral targeting ingezet worden. (Harm Linssen, 2014

  1. Verschillen tussen behavioral targeting en retargeting
    Retargeting is een op cookie gebaseerde technologie die een simpele Javascript code gebruikt om de bezoekers van je site te volgen op het internet. (Retargeter, 2016) (Adcrowd, 2016)

    Hoe werkt het precies? Een bezoeker heeft een pagina op internet bekeken en op deze website wordt het IP-adres vastgelegd of worden gegevens van het bezoekgedrag van deze bezoeker opgeslagen via een cookie. Op basis van deze cookie kan op andere websites de advertentieruimte gevuld worden met gepersonaliseerde advertenties van de eerste website die de bezoeker bekeken heeft. (Rob de Groot, 2015) (Frankwatching, 2014)

De voordelen van retargeting zijn dat de merknaam versterkt wordt en dit leidt tot meer verkopen. Ook kan er gericht geadverteerd worden. Een nadeel is dat een bedrijf een hogere CPS betaalt dan gebruikelijk, het is dus duur. (Hans Boersma, 2011) (Kees van Dijk, 2014)

Het verschil tussen behavioural targeting en retargeting is dat retargeting een variant op behavioural targeting is. Bij behavioural targeting worden de bezoekers van websites gesegmenteerd aan de hand van het gedrag op websites. Deze segmenten kunnen vervolgens worden ingekocht bij verschillende bannernetwerken. Het verschil met retargeting is dat behavioural targeting zich niet alleen richt op de bezoekers van de eigen website van een bedrijf. (Harm Visscher, 2010

Bronnen:

  1. http://www.adhesion.co.nz/blog/google-remarketing-how-it-works/ (Engels)
  2. https://www.frankwatching.com/archive/2015/10/03/drama-remarketing-heet/#more-355512
  3. https://blog.adroll.com/trends/remarketing-remessaging-retargeting (Engels)
  4. https://www.winstmagneet.nl/wat-remarketing-en-wat-zijn-hier-de-voordelen-van/
  5. http://wouterkleinsman.nl/online-marketing/remarketing-9-redenen-waarom-je-er-gebruik-van-moet-maken
  6. https://www.fingerspitz.nl/diensten/remarketin
  7. https://support.google.com/adwords/answer/2453998?hl=nl
  8. http://www.emerce.nl/achtergrond/moet-weten-automated-trading
  9. http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2014/03/automated-trading-in-vogelvlucht/index.xml
  10. http://www.emerce.nl/achtergrond/dislay-advertising-rtb-bestedingen-liefst-366-gegroeid-2013
  11. http://digiday.com/platforms/what-is-programmatic-advertising/ (Engels)
  12. http://www.stateofdigital.com/what-is-programmatic-marketing-buying-and-advertising/ (Engels)
  13. http://www.marketingfacts.nl/topic/automated-trading
  14. http://www.mediafacts.nl/Actueel/detail/tackling-automated-trading
  15. https://retargeter.com/what-is-retargeting-and-how-does-it-work (Engels)
  16. http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2010/11/retargeting-geeft-banners-nieuw-leven/index.xml
  17. https://juist.nl/blog/retargeting-wat-is-het-en-hoe-werkt-het/
  18. https://www.frankwatching.com/archive/2014/07/07/retargeting-wat-moet-je-weten/
  19. https://www.adcrowd.com/nl/faq/retargeting#node-280
  20. http://performance.nl/2011/08/25/retargeting/
  21. http://www.webwinkelsucces.nl/conversie-optimalisatie/retargeting/

Opdracht 3

‘Schrijf een advies voor jouw projectbedrijf hoe ze behavioral targeting in zouden kunnen zetten. Kijk in ieder geval naar remarketing, welke strategieen moet jouw projectbedrijf inzetten en motiveer duidelijk waarom wel en waarom niet. Uiteraard is het mogelijk verschillende strategieen te combineren.

Behavioral targeting maakt het mogelijk voor DealQlub om zeer specifieke doelgroepen te definiëren. Aangezien DealQlub graag meer inzicht in haar doelgroep krijgt is deze strategie uitermate geschikt voor DealQlub.

DealQlub.nl  zou behavioral targeting in kunnen zetten door middel van benaderen van potentiele klanten aan de hand van bijvoorbeeld onderstaande criteria:

– Binnenkomst via een bepaalde URL, landingspagina, campagne of zoekwoord

– Het bezoeken van een minimaal aantal pagina’s op de website

– Het bekijken van daartoe geselecteerde pagina’s op de website

– Bezoekers vanuit een bepaalde geografische locatie of IP-adres

– Taalinstellingen van de browser

Door het achterhalen van deze informatie kan DealQlub zonder dat de potentiele klant de website van DealQlub heeft bezocht al een duidelijk klantbeeld schetsen. Hierop kan worden ingespeeld door de voor de klant geschikte producten op de hoofdpagina aan te bieden.

De remarketing strategie is zeer geschikt voor DealQlub. Dit omdat het aanbod van DealQlub constant veranderd en daardoor de consument wekelijks nieuwe producten kan aanbieden. Door remarketing kan DealQlub nieuwe producten introduceren en gebruik maken van cross en upselling.

De profiling and upselling strategie is ook zeer geschikt voor DealQlub. De in Nederland welbekende ‘koopjesjagers’ kunnen op deze manier in verleiding worden gebracht om na een positieve ervaring met DealQlub terug te keren naar de webshop. DealQlub verkoopt bijvoorbeeld pannen en kan op deze manier stap voor stap een consument een complete pannenset aan laten schaffen.

De strategie om bezoekers uit te sluiten is op korte termijn niet van toepassing op DealQlub. Dit omdat DealQlub een heel breed assortiment heeft. Wel kan DealQlub in de toekomst connecties leggen tussen haar producten en daardoor gespecificeerde marketing uitvoeren. Een consument die een hoesje voor een iPhone heeft gekocht zal niet snel geïnteresseerd zijn in een Samsung oplader.

De strategie om klanten te activeren is niet van toepassing op DealQlub. Deze strategie is niet van toepassing op DealQlub omdat de producten die DealQlub aanbied geen grote veranderingen in het leven van de consument aanbrengen. De kans dat consumenten hierdoor ‘brand ambassadors’ willen worden is hierdoor klein.

http://www.traffic-builders.com/remarketing-strategie-10-effectieve-strategieen/

https://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_targeting

Opdracht 4

‘Welke privacy bezwaren zou je kunnen noemen bij behavioral targeting als je kijkt hoe jouw projectbedrijf het zou kunnen inzetten. En hoe zou je die privacy bezwaren kunnen voorkomen? Haal dit ook uit internet bronnen. ‘

De bezoekers van DealQlub kunnen het bezwaarlijk vinden dat hun interesses en de door hun bezochte pagina’s worden opgeslagen. De mate van bezwaar verschilt echter per persoon maar voornamelijk per generatie. Hier zou op in kunnen worden gespeeld door meer transparantie vanuit DealQlub. Indien de consument kan kiezen welke informatie gedeeld wordt met de verkoper ontstaat er een vertrouwensband.

Anil Batra heeft een 5 stappen plan ontwikkeld dat bedrijven kan helpen bij het introduceren van behavioral targeting. Door het uitvoeren van deze stappen krijgt de consument een beter beeld van behavioral targeting van het bedrijf.

– First build a trust with your consumers.

– Educate them what Behavioral Targeting is and how you collect the data and use it.

– Provide them a compelling reason to allow you to collect their data.

– Build an opt-in model allowing users to control what data they want you to use.

– Give users a way to easily opt-out of Behavioral Targeting.

De belangrijkste adviezen zijn: informeren, informeren, informeren en de mogelijkheid om op elk moment in en uit te stappen.

http://www.ivir.nl/publicaties/download/1536

http://webanalysis.blogspot.nl/#axzz4LLGZQRSi

http://www.webanalisten.nl/behavioral-targeting-en-privacy

http://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2013/10/vier-generaties-verbonden-door-online-shoppen/index.xml?__xsl=cms-print.xsl

 

Opdracht 5

 ‘Wat is het verband tussen behavioral targetting en marketing automation. Onderzoek wat de verschillende termen inhouden en hoe ze met elkaar in verband staan.’

Wanneer men spreekt over behavioral targeting heeft dit betrekking op een methode waarin bezoekersgedrag van een website wordt vastgelegd, met als voornaamste doel een poging doen tot het bepalen van de bezoeker zijn interesses om zodoende een betere afstemming te kunnen creëren in websitecontent.

Marketing Automation is een automatische inrichting van het marktbewerking- en leadgeneratieproces met als doel het genereren van leads, verhogen van conversie en het bewerken van prospects. De software waarmee dit kan ontwikkelt zich in vogelvlucht in b2b.

Bij Marketing Automation richt het zich op de marktbewerking- en leadgeneratieproces met als doel het genereren van leads, het verhogen van conversie en het bewerken van prospects. Bij behavioral targeting wordt de focus gelegd op het bezoekersgedrag met als doel de interesses te bepalen van de bezoekers om hierdoor een betere afstemming te kunnen creëren in websitecontent.

Het verband met deze termen is dat er bij Marketing Automation nieuwe leads worden geworven en het verhogen van conversie en het bewerken van prospects. En door middel van de behavioral targeting wordt het bezoekersgedrag geanalyseerd. Het is een soort tunnel die wordt doorlopen waarbij er eerst leads wordt gegenereerd en vervolgens wordt het gedrag van deze leads geanalyseerd met als doel hier beter op in te kunnen spelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s